بحث هذه المدونة الإلكترونية

الأربعاء، 15 أكتوبر 2008

إنتخابات تانية ثانوي... كدا الهزار ولا بلاش

في تانية ثانوي...
صديقي الصدوق...
الصفتي باشا

كان مدعوم من الإدارة... و عايزين يخلوه أمين الفصل
و كمان أمين مساعد المدرسة بعد كدا... بس مينفعش من غير ما يبقا أمين الفصل...

و حضر إنتخابات فصلنا الأخصائية الإجتماعية المسئولة عن تنظيم الإنتخابات شخصيا...

( ميس إيمان) و كانت الخطة أنهم يقنعوا الناس محدش يرشح نفسه قدامه علشان ياخدها بالتزكية
و أنا مبحبش كدا

صحيح هما مكانوش بيدعموه من فراغ...

(ما شاء الله كان الأول على المدرسة في آولى ثانوي) بس برضو أنا مبحبش كدا




كانت الإنتخابات في حصة اللغة الثانية
(الألمانية)، هير (السيد) فؤاد
قلت أهزر معاه و مع الإدارة...
لم أرضخ لإغرائاتهم و ضغوطاتهم،،، ورشحت نفسي قدامه على أمانة الفصل

الصفتي باشا كان هيقتلني...
و ميس إيمان كانت هتقف على راسها... بس عمالة تطمئنه (لا تقلق لا تقلق)
كنت أرى الشرر يتطاير من أعينهما... هي هي هي

العبدلله بقا على الجانب الآخر بيفكر هيكسبه ازاي...
و واقف جنبي ابراهيم عبدالحليم(مش صديق... لكن كان أحد المؤيدين)

بدأت أتكلم مع الزملاء...
شايف عايزينه... شايف هير فؤاد شكله عامل ازاي... و الكلام جايب نتيجة بس مش قوي
انتهوا من توزيع أوراق الإقتراع...
و هنا انفجرت القنبلة....
.
.
.

الأخ المدرس هير فؤاد أول ما جينا عند انتخاب الأمين انبرى قائلا: يلا كله يكتب مصطفى...
لا وكتب مصطفى على السبورة...

نط ابراهيم عبد الحليم ايه داااا؟؟؟
أنتو هتكتبوا زي ما بيقولكوا ولا إيييييه؟؟؟

و العبدلله نط على النص التاني من الفصل...
هما كمان هيقولولنا هنكتب مييين؟؟؟
اكتب محمد... اكتب محمد

تم التصويت...
أثناء فرز الأصوات...

الكل مترقب...

الصفتي باشا...بيرسل نظرات نارية مصدومة
(تيجي ازاي احسبوها أنتو) علشان الحركة جت من العبدلله...
بس الحمدلله كانت متوزعة بيني و بين هير فؤاد

وأنا بحاول أكتم الضحك
.
.
.
.
.
.
.
.
.
اكتسحته طبعا... ههههههههههههههههههه
حصل الصفتي باشا ستة أصوات...
صوته...
وصوت بسام عبده
وصوت وسام عبده
دول قاعدين في الصف الي وراه

و صوت بسام جهاد
و الي جمب بسام جهاد
الصف الي ورا بسام و وسام


و صوت كمان مش فاكر مين...(بس من نفس المنطقة)
يعني من الآخر كدا الشلة بتاعتنا...بس أنا مكنتش لسا بقيت صديق ليهم

و العبدلله حصل على بقية الأصوات... (كانو 30 أعتقد)
احم احم
بعد إعلان نتيجة التصويت
خرجت ميس ايمان
و خرج وراها الصفتي باشا

الحتة الي جاية مش فاكرها كويس... مصطفى لما يشوفها ان شاء الله يبقا يعدل عليها...

بعد شوية... لا شويتين
رجع الفصل...
على وشه علامات الغضب
متكلمش معايا ولا كلمة برضو...

بعد ما الحصة خلصت:
لسا بيكلمني... و ايه الي أنت عملته داااا؟؟؟
قلتله يا عمي أنا بهزر معاك...
ابتسم ابتسامة خفيفة، قال:ماشي... طيب عايزك تيجي تتنازلي
العبدلله: يلا...

رحنا عند الأخصائية الإجتماعية
كتبت التنازل... وبقا الصفتي باشا أمين الفصل رسميا :)
و العبدلله بقا القائم بأعمال الأمين...يا عيني عليا :(



و الحمدلله الهوزاراية عدت على خير

هناك 7 تعليقات:

  1. بجد يا محمد مش عارف اقولك ايه
    بس بجد فكرتني باجمل ايام حياتي
    عموما الحته اللي انتي مش فاكرها اني خرجت و اعدت اشتم فيك و ميس ايمان كانت بتهديني و بتقولي متقلقش انا هتصرف.... وهيا اللي قالتلي علي حوار التنازل.
    طبعا انا ساعتها اتصدمت موووووووووووووووت و مكنتش متوقع ان الحوار داه يحصل.
    لاء ومن مين؟ سراج!!!!!!!!!!!!
    بس بعد ما عرفتك اكتر عرفت ان هوا داه سراج صاحب الهزار القاتل

    ردحذف
  2. عموما موضوع جميل اوي
    بس المشكله ان اي حد هيقراه هيكرهني اويى ى ى ى ى ى ى ى ى ى ى ى ى ى ى
    مع اني مش وحش والله ولا حاجه

    ردحذف
  3. هههههههههههههه
    أي خدمة يا معلم :))))

    و قاتل ليه؟؟؟ هوا الهزار لازم يبقا كدا مدروس و مخطط علشان تتعلم...

    لما تبقا مسنود لازم تسند أخوك معاك
    ههههههههههههههههههههههههههه

    و محدش هيكرهك ولا حاجة... الحركة تنرفز بجد
    و بعدين أنت هامك قوي كدا ليه؟؟؟
    انت داخل انتخابات ولا حاجة؟؟ :)))

    نورت المدونة يا باشا

    ردحذف
  4. ياااااااااااه يا محمد انت عارف الكلام ده بقالو كام سنة بقالو حوالي 11 سنة والله فكرتنا بأيام جميلة بس الي انت متعرفوش بقي ان انا كنت راس المجموعة انا الي انت المفروض تحاربوه انا ............ انا كنت الي مواصي علي الصافتي باشا ومكنش حد يقدر يقف قصادوه عشان كنت همسحوه وانت عارف طبعا انا وخدها أزاي بس بلاش نتكلم في واخدها أزاي لحسن حد يربط بين ده وبين الي هيحصل قريب في دولتنا الجميلة وبقول كفاية كده عشان متحبس

    ردحذف
  5. كيشو كيلاني باشا بذات نفسه عندنا!!!

    طبعا داخللي غير معرف... سيادتك غني عن التعريف...
    عرفتك أنا أول ما لقيتك بتقول راس المجموعة...
    قلت: كيشوووووو D:

    آه بقالو كتير الكلام دا... 10 سنين بس :)
    وطبعا كنت عارف انك راس المجوعة و انك أنت المسنود الأصلي... بس احنا مكناش لسا بقينا صحاب كنت طلعت مظاهرات تطالب باجراء انتخابات لإتحاد الطلبة بالمدرسة و شكاوي في إدارة التعليم و كنت أخدتها منك أنت كمان...

    و أنا أصلا مرضتش أجيب في سيرتك و أقول الطريقة الي أخدت بيها أمين اتحاد طلبة المدرسة... قلت خلي الراجل في حاله

    و بصراحة كمان علشان قصة الربط الي قلت عليها دي s:

    ههههههههههههههههههههه

    انا كنت بهزر مع مصطفى صحبي...

    و الحمدلله مرة تانية... الهوزارية عدت على خير و مقتلنيش

    ردحذف
  6. بسم الله

    احب ابلغ ميس ايمان انه لن تنعم امريكا ...قصدي ..مش عارف صراحه بس حكايه انتخابات الفصل دي بتفكرني لما المدرس يوقف واحد علينا والي يتكلم نص همسه يمسكه ينفخه عشان كده يا سراج زي ما قوللتك انا بحاول اخد حق الطالب ..ومن ناحيه القرضاوي صراحه الموضوع سياسي تقيل وانا راجل مش بتاع سياسه ..بس نايس مدونه والله
    والصفتي انا مكرهتوش صراحه هو انا اتنشنت منه حبه بس لما سالت سراج قولتله ليه اتنازلت قالي عشان كنت بهزر معاه وانا مش فاهم اي حاجه في اي حته

    ردحذف
  7. لن تنعم أمريكا ازاي يعني؟؟!!!!
    هههههههههههههههههه

    تاخد حق الطالب؟؟
    آه تقصد المدونة بتاعتك...
    تمام يا معلم ربنا يوفقك

    وبالنسبة للي مش عاجبك... عادي اقرا الي يعجبك و الي ميعجبكش سيبو :)

    طيب كويس... مش كاتبين علشان حد يكره الصفتي باشا :)

    ردحذف

ذكرى سايكس بيكو (أم النكبات)

اليوم هو السادس عشر من مايو ذكرى أم النكبات والتي أعتبرها شخصيا النتيجة الظاهرية الأولى لمصيبة التعصب للعروبة بعيدا عن مظلة الإسلام التي شر...